فیلمخانهی 12
در فیلمخانهی دوازدهم، کوتاه دربارهی Wild نوشتهام. شاید نوشتن دربارهی این فیلمِ ژان مارک وَله، بهانهای برای پرداختن به سینمای ایالت کاناداییِ کِبک فراهم کند. این سینما راهی دور-و-دراز طی کرده؛ از «اُرُر کوچولو، طفل شهید» (1952) و «گربه در کیسه» (1964) گرفته تا برسیم به «هجوم بربرها» (2003) و «کریزی» (2005) و «مامی» (2014).
برای این شماره، دو نوشته از سرژ دنه بر دو فیلمِ مینهلی ترجمه کردهام: «دزد دریایی» برای پروندهی موزیکالهای مجله، و «تارعنکبوت» برای بخش تازهای که قرار است از این به بعد به بازنگریِ فیلمهای گذشته بپردازد.
از روزی که وحید گفت علیرضا قرار است مجله دربیاورد سه سال گذشته. آنروز، نه هیچکدام درست همدیگر را میشناختیم و نه دقیق میدانستیم چهجور مجلهای از آب در خواهد آمد. حالا خوشبختانه به سه سالگی رسیده. جذابیت فیلمخانه برای من، خصلت کارگاهی آن است. کارگاهی که با حفظ احترام به پیشکسوتها، تا توانسته از قرار گرفتن زیر سایههای سنگین پرهیز کرده. برای من به عنوان همکارِ کمکارِ مجله، این کارگاه جایی برای یاد گرفتن پابهپای خواننده بوده.