زنان، زنان – سینمای جهان در فیلمخانهی نوزدهم
دستکم امروز که روز جهانیِ زن است اعتراف کنیم سالِ گذشته سالی به لحاظ سینمایی زنانه بوده است. اینرا مهمترین فیلمهای سال گاه با عنوانشان به ما میگویند: او (اِل یعنی آن زن) ساختهی پل ورهوفن و برخی زنانِ کلی رایکارد، و گاه مثل آکواریوس (ساختهی کلبر مندونسا فیلیو) با دنیای زنانهی پیچیدهای که خلق میکنند. اما سخن از بهترینهای سینمای سال اگر بخواهد نمودی منطقی پیدا کند باید از سه بانوی سینمایِ سال آغاز کرد. مارن آده، سینماگر آلمانی و سازندهی تونی اردمان – این شگفتانگیزترین اتفاق امسال – و نیز ایزابل هوپر (یا اوپر، اگر در تلفظ متّه به خشخاش بگذاریم) بازیگر تمامناشدنیِ فرانسوی و قهرمان فیلمهای او و آینده (ساختهی میا هانسن لاو)، و صد البته کریستین استیوارتِ جوان که چنان آذرخشی بر آسمان بازیگری امسال خطی از نور انداخت. «سینمای جهان» در فیلمخانهی نوزدهم این اعتراف را نجواکنان آغاز میکند، اعتراف به این عظمت زنانه، این زیباییِ بیوسایل، که هرچیز دیگری را در سینمای امسال از جلا انداخت.
نقدها و مقالات:
کمدی برهنه؛ دربارهی تونی اردمان ساختهی مارن آده / امانوئل بوردو، ترجمهی مسعود منصوری
قاعدهی بازی؛ دربارهی او ساختهی پل ورهوفن / آدام نیمن، ترجمهی آزاده جعفری
فیلمهایی دربارهی او؛ در ستایشِ ژستهای ایزابل هوپر در قرن بیستویک / علیسینا آزری
نظارهگر چشماندازهای درون و بیرون؛ دربارهی برخی زنان ساختهی کلی رایکارد / آزاده جعفری
پنهان درست پیشِ چشم؛ در ستایش کریستین استیوارت / نیک دِیویس، ترجمهی آیین فروتن
تصور فاجعه؛ دربارهی سالی ساختهی کلینت ایستوود / نيك پينكرتن، ترجمه: فرزام امينصالحی
دربارهی رسیدن ساختهی دُنی ویلنُو / آدام نیمن، ترجمهی حسین عیدیزاده
همهی افتادگان؛ دربارهی مَلوت ساختهی برونو دومُن / آیین فروتن
راهنمای فیلم:
زنان٬ سوگ؛ دربارهی آکواریوس ساختهی کِلبِر مندوسا فیلیو / مهدی امیدواری
کرئوگرافی زمان؛ درباره کایلی بلوز ساختهی گان بای / علیسینا آزری
از بند رستگیِ خیال؛ دربارهی خانهی خانم پگرین برای بچههای عجیب و غریب / ژواکیم لُپاستیه، ترجمهی محمدرضا شیخی
رؤیا، فقط رؤیا نیست! دربارهی کافه سوسایتی ساختهی وودی آلن / فرزام امینصالحی
دربارهی دختر ناشناخته ساختهی ژان پییر و لوک داردن / ریچارد پورتون، ترجمهی آرش حسنپور
سایه ی مرگ روی سرِ زندگی؛ دربارهی منچستر کنار دریا ساختهی کنت لونرگان / آنجلو موردا، ترجمه ی سعید شجاعی زاده
تجلی و شهود؛ دربارهی لاک پشت قرمز ساختهی میشل دودوک دِویت / جوردن کرانک، ترجمهی بشیر سیّاح
دربارهی اسنودن ساختهی اولیور استون / ژواکیم لُپاستیه، ترجمهی رعنا طاهرزاده
بزرگداشت:
تا دیداری دیگر، بدرود شانتال! در ستایش شانتال آکرمن / فیلیپ گرل، ترجمهی محمدرضا شیخی
بهترینهای لئونارد کوهن در آثار سینمایی / مایکل گلاوِر اسمیت، ترجمهی بشیر سیّاح
تحلیل سکانس:
قفس دوربین است، تحلیل سکانسی از فیلم تاریکی ساختهٔ داریو آرجنتو / برتراند بونلو، ترجمهی مریم رزازی
بازپخش:
بیگانهای قویتر از شوارتزی؛ دربارهی غارتگر ساختهی جان مکتیرنان / ماتیو ماشره، ترجمهی رعنا طاهرزاده