معرفی 12


در ادامه مطلب قبل با عنوان مسابقه می کشم پس هستم، طرح برنده رتبه اول در مسابقه طراحی معماری ساختمان مرکزی نظام مهندسی استان هرمزگان را معرفی می کنم.

شرکت معماری فضای نو که در زمینه معماری و معماری داخلی فعالیت می کند، در واقع ادامه فعالیت گروه معماری کاوار است تشکیل شده از دانش آموختگان معماری بندرعباس، که در سال 83 دور هم جمع شدند: مروان عابد، سمیه سلیم پو، مهدی گلبازی، صادق سلیم پور و سمیه محمد نژاد. حالا غیر از دو نفر آخر، بقیه هنوز به فعالیت مشترکشان ادامه می دهند. در ادامه، توضیح و تصاویر طرح را می بینید.

 

توضیح طرح

با توجه به اینکه سایت مورد نظر مطابق با طرح تفضیلی، بین دو کاربری فضای سبز شهری قرار دارد، ایده اصلی طرح پیشنهادی ایجاد یک مسیر سبز ارتباطی بین دو فضای طرفین سایت و به اشتراک گذاری فضای باز مجموعه با فضای عمومی شهر می باشد. با ایجاد مسیر ارتباطی مذکور و غلتاندن مکعب مستطیل های تشکیل دهنده هر طبقه در راستای مسیر ارتباطی، هندسی اصلی طرح شکل گرفت. در طراحی بازشوها و جزئیات آنها سعی شده حداکثر استفاده از دید و منظر به محوطه و فضای سبز، با توجه ویژه به اقلیم و تابش آفتاب امکان پذیر گردد. بدین منظور در جبهه های شمال و جنوب با توجه به دید مناسب به فضای سبز و تابش مناسب آفتاب، بازشوهای بزرگتر همراه با سایبانهای مناسب طراحی شده اند. در شرق و غرب بازشوها کوچکتر و فرورفته درون ساختمان دیده شده اند که با شبکه هایی در برابر تابش شدید آفتاب، محافظت می شوند. با توجه به مرتفع بودن سایت پروژه و دالانهایی که درنتیجه لغزاندن احجام بوجود آمده اند، هوا به راحتی در مجموعه به جریان می افتد.

 

سایت پلان

 

روند طراحی

 

 

پرسپکتیوها

 


پلان طبقه همکف

 


پلان طبقه اول

 

پلان طبقه دوم

 

برش عرضی

 


برش طولی

برای بزرگنمایی تصاویر، روی آنها کلیک کنید.

 

پانوشت

حرفه، معمار آمادگی خود را برای ارائه دیگر طرح های برگزیده این مسابقه اعلام می کند.

 

 


‎پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 ‎افکار در “معرفی

  • مسعود ‎ارسال نویسنده

    البته من بیشتر ترجیح می دادم که دوستان بازدید کننده اظهار نظر کنند. در مورد این طرح اولین نکته مثبتی که به نظرم می رسد دیالوگی است که در عین سادگی و فروتنی سعی شده با سایت برقرار شود. یعنی “فضای مابین”ی که به دو فضای دیگر (اینجا فضای سبز) خارج از سایت، ارجاع می دهد. هر چند متاسفانه این ایده در میانه کار رها شده یعنی ما در نهایت، دو فضای مذکور را به صورت تعریف شده و چه بسا طراحی شده (چرا که نه؟) در تصاویر نمی بینیم. از آن حیف تر این است که “گذر”ی که با این ایده در طبقه همکف و در تراز پیاده شکل می گیرد، عملا در پوسته دو طرف هیچ جوابی نمی گیرد یعنی فضای پر نسبت به این فضای خالی که به نظر من نقطه عطف کار است، بی تفاوت و صلب باقی می ماند. حداکثر یک در خروج اضطراری سالن اجتماعات وارد این فضا می شود. طراحی پلان ها هم به هیچ وجه در حد و اندازه قوت ایده پردازی حجمی نیست و بدتر آنکه ظاهرا بعضی بازشوها در جای مناسبی روی پلان قرار نمی گیرند مثلا اتفاقی که در نمازخانه طبقه همکف یا سرویس طبقه دوم (در آن بلوکی که سالن اجتماعات داریم) می افتد. البته همه این مواردی که گفتم چیزی از ارزشهای کار این گروه کم نمی کند و بیشتر به نظر می رسد که ناشی از عجله کردن های معمول تحویل پروژه بوده است. من کاملا امیدوارم که در آینده کارهایی به مراتب قوی تر از این گروه جوان را خواهیم دید.

  • مسعود ‎ارسال نویسنده

    بله همینطور است. البته من دوست داشتم می توانستم همه طرحهای برگزیده شده را ببینم تا بتوانم مقایسه کنم ولی متاسفانه تا حالا فقط دو طرح دیگر را دیده ام.

  • مهدی باوقار(دلفین)

    سلام بعد از مدت ها
    من هم با شما موافقم کار جالبی هستش اما با رفع نواقص که ناشی از عجله دوستان بوده کار قطعا بهتر خواهد شد .
    اما آنچه توی نتیجه یک مسابقه اهمیت خواهد داشت کانسپت قوی و همچنین شناخت از داوران مسابقه است برای من خودم این مسابقه تجربه خیلی خوبی بودکه در کنار مهندس سهیل مستی قرار بگیرم وسهمی کوچک در کاری داشته باشم که دوم شد.
    ان شاالله این مسابقات ادامه خواهد داشت تا شاهد رشد روزافزون معماری این استان باشیم .

  • ایمان

    سلام، بالاخره با تلاش زیاد تونستم راضیشون کنم که اجازه بدن راجع به 5 طرح اول تو مجله برکه بنویسیم، خوشحال می شم رو طرح ها نظری داشته باشید

  • مسعود ‎ارسال نویسنده

    مهدی عزیز، بله اصولا در مسابقه، کانسپت حرف اصلی رو می زند. من هم موافقم که اینجور مسابقات به نفع معماری استان خواهد بود حتا اگر هیچ یک از کارهای برنده، اجرا نشود
    ایمان عزیز، حتما. خوشحال می شم همه طرح ها رو ببینم

  • مژگان صفری

    سلام.ایده خیلی خوبیه که راجع به طرح ها صحبت میکنید، متاسفانه نمایشگاهی برگزار نشد که بتونیم کارها رو ببینیم. فرصت خوبیه که بتونیم با مقایسه طرح ها به نتیجه های بهتری برسیم.ضمن تبریک دوباره به نفرات اول باید بگم ،من هم با نظر شما موافقم.ایده اولیه طرح در عین سادگی بسیار جالبه،هرچند در طراحی حجمی کمتر به اون پرداخته شده.

  • محسن

    با تشکر از استاد که شرایط نقد آثار رو فراهم کردن.
    من هم به گروه طراحی تبریک میگم و امید وار هستم روز به روز کار های قویتری رو ازشون ببینیم.
    کانسپت خوبی برای طراحی انتخاب شده بسیار عالی و معمارانه…! و با نظر استاد منصوری در مورد ناکامی در ارائه موافق هستم.
    چند نکته به ذهنم می رسد که با اجازه ذکر می کنم:
    1. نادیده گرفتن توپوگرافی در زمین طراحی که خود می توانست در توفیق کانسپت موثر باشد
    2. نادیده گرفتن جهت تابش آفتاب به سطح ساختمان:با توجه به کشیدگی ساختمان در راستای شمالی جنوبی بیشترین سطوح بنا در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند.(البته در استفاده از باز شو های نوری سعی شده تا نور خورشید به صورت کنترل شده استفاده شود- آنچه پذیرش اش برای من سخت است استفاده متنوع از پنجره ها است! که در چند نوع، اندازه،شکل و … به کار رفته اند)
    3. رعایت نکردن برخی ضوابط طراحی(که البته همیشه دست و پا گیر هستند – و معلوم نیست برخی از کجا آمده اند!)
    4. …

  • رها

    سلام من رشته ام مهندسی فضای سبز است تو سایتهای مختلف دنبال پلان محوطه وفضای سبز گشتم چیزی پیدا نکردم میشه چندتا بذارین توی سایتتون یا واسم میل کنین؟میل من ma105315@yahoo.com هستش ممنون

  • مسعود ‎ارسال نویسنده

    به رها:
    متاسفانه من هم چیز خاصی سراغ ندارم، اگر موردی دیدم که به نظرم مناسب آمد، حتما ایمیل می کنم.