‎آرشیو روزانه: مارس 4, 2014


هنر فیل سفید دربرابر هنر موریانه 8

 

Farber-White-Elephant-MMansouri-1

بخش «فیلم‌ها و احساس‌ها»ی فصلنامه‌ی سینما و ادبیات در شماره‌ی پاییز 92، به مَنی فاربر پرداخت.  «هنر فیل سفید دربرابر هنر موریانه» نوشته‌ی این منتقد فقید آمریکایی، که برای آن پرونده ترجمه کرده بودم، با گرافیک و صفحه‌آراییِ دوست هنرمندم حسن بردال (دفتر طرح نو) تبدیل شد به یک کتابچه‌ی کوچک در قالب پی.دی.اف. که می‌توانید آن‌را از لینک زیر دریافت کنید:

Farber-White Elephant-mmansouri.com


«هوگو» در «فیلمخانه»ی 8، ویژه‌نامه‌ی بهار

 

 

… فیلمی غریب؛ هوگو از سینمای داستانی (با اسکورسیزی سینماگر) به سینمای مستند گذر می‌کند (با اسکورسیزیِ سینه‌فیل، درنقش عکاسی که تصویر ملی‌یس و همسر دومش را در مقابل استودیوی مونروی جاودانه می‌کند). به همان ترتیب، این فیلم از نمایشی باشکوه و خوشبینانه برای کودکان به یک تفکر ملانکولیک درباره‌ی سینما بدل می‌شود. درست است که اسکورسیزی نمی‌تواند حیرتی را که اولین تماشاچیان در برابر تصاویر سینما تجربه کردند احیا کند (چرا که هرروز بیشتر از آن‌ها دور می‌شویم)، اما در طول فیلم توانست آدمک را سرهم کند و آن‌را تعمیرشده و روغن‌خورده، در اختیار کسی بگذارد که بخواهد به نوبه‌ی خودش حرکت آن‌را تدوام بخشد…

فیلم پاساژها / نیکُلا ازالبر / کایه دو سینما / ترجمه‌ی : امینه شریفی